Menu

دانلود مقاله تحقیق پایان نامه

دانلود تحقیق پایان نامه مقاله رشته و گرایش : ادبیات برق عمران تاریخ شیمی فیزیک حسابداری روانشناسی مدیریت حقوق و..

– تعریف بانکداری الکترونیک.پایان نامه تاثیر فناوری اطلاعات بر بهبود عملکرد سیستم بانکی

– تعریف بانکداری الکترونیک

بانكداري الكترونيك، نوعي خدمت بانكي است كه نخستين بار در سال 1995 در آمريكا مورد استفاده قرار گرفت و پس از آن به سرعت در ميان كشورهاي توسعه يافته و پس از آن در كشورهاي در حال توسعه گسترش يافت(وندی و همکاران،2005)[1].

در مورد بانكداري الكترونيكي تعاريف گوناگوني ارائه شده است كه از آن جمله مي توان به موارد ذيل اشاره نمود:

  • در حقیقت میتوان گفت که پدیده بانکداري الکترونیک از دستاوردهاي تجارت الکترونیک محسوب میشود و با رشد روزافزون حجم تجارت الکترونیک در جهان و با توجه به نیاز تجارت به انجام عملیات بانکی آسان، سریع و دقیق، جهت نقل و انتقال منابع مالی، بانکداري الکترونیک نقش بسیار اساسی در تجارت الکترونیک دارد. بانکداري الکترونیک، اساساً به فراهم آوردن امکان دسترسی مشتریان به خدمات بانکی با استفاده از واسطه هاي ایمن و بدون حضور فیزیکی اطلاق میشود(کهزادي ،0 .(138
  • بانکداري الکترونیک را میتوان استفاده از تکنولوژي پیشرفته شبکه ها و مخابرات براي انتقال منابع (پول) در سیستم بانکداري معرفی کرد. در واقع بانکداري الکترونیک به معناي یکپارچه سازي بهینه کلیه فعالیت هاي یک بانک از طریق به کارگیري تکنولوژي نوین اطلاعات، مبتنی بر فرآیند بانکی منطبق بر ساختار سازمانی بانک ها است که امکان ارائه کلیه خدمات مورد نیاز مشتریان را فراهم میسازد(ونوس، مختاران، .(1381
  • بانکداری الکترونیک فراهم آوردن امكان دسترسي مشتريان به خدمات بانكي با استفاده از واسطه هاي ايمن و بدون حضور فيزيكي میباشد(دانیلا و همکاران،2004)[2].
  • بانکداری الکترونیک ارائه مستقيم خدمات و عمليات بانكي به مشتريان از طريق كانال هاي ارتباطي متقابل الكترونيك است(ایبرهیمی،2002)[3].
  • استفاده مشتريان از اينترنت براي سازماندهي، آزمايش و يا انجام تغييرات در حساب هاي بانكي خود و يا سرمايه گذاري در بانك ها براي ارائه عمليات و سرويس هاي بانكي بانکداری الکترونیک نامیده میشود (نکسمی،2004)[4].
  • بانکداری الکترونیکی اصطلاحی است برای پوشش دادن فرآیندی که در آن مشتری ممکن است تعاملات بانکی را به صورت الکترونیکی انجام دهد(اسلوان،2000)[5].
  • بانکداری الکترونیکی را هرگونه خدمات بانکی میدانند که برای مشتری محدودیت حضور فیزیکی در مکان خاصی ایجاد نکند و خدمات بانکی با بکارگیری ابزارهای الکترونیکی انجام شود(لیاو و چونگ، 2000)5.
  • استفاده از تکنولوژی پیشرفته شبکه ها و مخابرات برای انتقال منابع به صورت الکترونیکی بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک بانکداری الکترونیک میگویند(بیکزاد و نادمی،1388).
  • فراهم آوردن امکاناتی برای کارکنان به منظور افزایش سرعت و کارایی در ارائه خدمات بانکی در محل شعبه و فرآیندهای بین شعب و بین بانکی در سراسر دنیا و ارائه خدمات سخت افزاری و نرم افزاری به مشتریان برای استفاده از روش بدون حضور فیزیکی در بانک ها در هر ساعت از شبانه روز از طریق کانال های ایمن و با اطمینان را بانکداری الکترونیک اطلاق میشود(اکبری،1388).

10- بانکداري الکترونیکی شامل تمام کانال هاي الکترونیکی است که مشتریان براي دسترسی به حساب هاي خود و نقل و انتقال وجه بین حساب ها و یا پرداخت صورت حساب هاي خود از آن استفاده میکنند.این کانال ها شامل: اینترنت، موبایل، تلفن، تلویزیون دیجیتال و دستگاه های خودپرداز است(دانداپنی،2008)[6].

11-بانکداري الکترونیک، در واقع، یکپارچه سازي بهینه همه فعالیت هاي یک بانک از طریق  بکارگیري فناوري اطلاعات است که امکان ارائه کلیه خدمات مورد نیاز مشتریان را فراهم میکند(بلونت و همکاران، 2005)[7].

  1. Wendy and et al, 2005
  2. Daniela and et al,2004
  3. Ibrahimi, 2002
  4. Nexhmi,2004
  5. Sloan ,2000

5.Liao&Cheung,2000

  1. Dandapani, 2008
  2. Blount and etal,2005