Menu

دانلود مقاله تحقیق پایان نامه

دانلود تحقیق پایان نامه مقاله رشته و گرایش : ادبیات برق عمران تاریخ شیمی فیزیک حسابداری روانشناسی مدیریت حقوق و..

تعریف مشتری؛پایان نامه بازاریابی رابطه ای

تعریف مشتری

بنا بر تعاریف مشتری، تمامی سازمان­ها اعتقاد دارند که مشتری رئیس است[1] و مشتری، پادشاه است[2]. فرایند مشتری­گرایی با سلام کردن آغاز می­شود و هر گاه ارتباطی برقرار می­شود، طرفین مشتری یکدیگر می­شوند. دریافت­کنندة پیام، مشتری است و این سرآغاز گستردة جهانی تجارت و مدیریت مشتری­گرا است. به راستی همه، مشتری هستند و هر لحظه ممکن است نزد ما بیاید باید به یاد داشت که مشتری، رئیس است و ما بدون او هیچ گاه توان دست­یابی به توسعة پایدار را نداریم. رشد و توسعة ما بر روی شانه­های او مستحکم می­شود.

تعاریف گوناگونی از مشتری بیان شده که به ذکر تعدادی از آنها می­پردازیم:

مشتری: دریافت­کنندة محصول یا خدمت.

مشتری: هر فردی که در ارتباط با ما است.

مشتری: دریافت­کنندة خروجی­ هر فعالیت یا فرایند.

مشتری: شرکت و سرمایه­گذار ما ( محمدنیا، 1384).

مشتری همان کسی است که نیازش را خود تعریف می­کند، کالاها و خدمات تولیدی را مصرف می­کند و حاضر است بابت آن هزینة مناسبی بپردازد. ولی زمانی این هزینه را متقبل می­شود که در کالاها یا خدمات ارزشی ببیندکه پرداخت هزینة آن را توجیه نماید (شاهین و تیموری، 1387).

 

[1]– Customer is the boos

[2]-Customer is the king