Menu

دانلود مقاله تحقیق پایان نامه

دانلود تحقیق پایان نامه مقاله رشته و گرایش : ادبیات برق عمران تاریخ شیمی فیزیک حسابداری روانشناسی مدیریت حقوق و..

مدیریت دانش؛پایان نامه درمورد مدیریت دانش

مدیریت دانش

کسب‌و‌کار در هزاره‌ی سوم دارای شرایط ویژه‌ای است. رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی هر روز فشرده‌تر شده و نرخ نوآوری رو به افزایش است. رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی باعث شده است تا آن‌ها به­منظور کاهش هزینه‌ها، تعداد نیروی انسانی خود- که منابع ارزشمند دانش محسوب می‌شوند- را کاهش دهند. کاهش تعداد نیروی انسانی، سازمان‌ها را بر آن داشته است تا نسبت به صریح کردن دانش ضمنی موجود نزد کارکنان اقدام کنند. در دنیای امروزی کسب‌و‌کار، بخش اعظمی از کارها و فعالیت‌های ما مبتنی بر اطلاعات هستند و زمان کمتری برای کسب تجربه و به‌دست آوردن دانش در دسترس است. در این شرایط سازمان‌ها بر اساس میزان دانش خود با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. محصولات و خدمات سازمان‌ها هر روز پیچیده‌تر شده و سهم اطلاعات در آن‌ها بیشتر می‌شود. در این میان مدیریت دانش با در اختیار داشتن ابزارهای لازم، فرصت خوبی برای ایجاد بهبود در عملکرد منابع انسانی و هم‌چنین مزایای رقابتی ایجاد می‌کند(نوروزیان، 1385).

 

2-3-1- تعاریف مدیریت دانش

مفهوم اصلی مدیریت دانش، چگونگی مواجهه با اطلاعات و دانش در سازمان است و به این منظور می­باید اطلاعات داخلی و خارجی سازمان تعریف، بازیابی، ارزیابی و تحلیل شود(پریرخ[1]، 2005). از مديريت دانش، تعاريف مختلفي به عمل آمده است. اما دقت در تعاريف روشن مي‌سازد که بيشتر تفاوت‌ها در تعاريف، ناشی از ظاهر و بيان تعريف است و در اصل همه صاحب‌نظران بر يک مفهوم واحد از مديريت دانش تأکيد دارند. در جدول(2-2) تعدادی از تعاریف مدیریت دانش از دیدگاه صاحب‌نظران مختلف بیان شده است.

 

 

 

 

 

جدول2-2: تعاریف مدیریت دانش منبع: یافته­های محقق

ردیف تعاریف نویسندگان
1 مدیریت دانش، فرآیند کشف، کسب، توسعه ، ایجاد، نگهداری، ارزیابی، و به‌کارگیری دانایی مناسب در زمان مناسب توسط فرد مناسب در سازمان است که از طریق ایجاد پیوند میان منابع انسانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات و ایجاد ساختاری مناسب برای دست‌یابی به اهداف سازمانی انجام می‌شود. کینگ[2]، 2009
2 مدیریت دانش، عبارت است از تغییر داده به اطلاعات و سپس اطلاعات به دانش. وانکارو و همکاران[3]، 2010
3 مديريت دانش، تلاش استراتژيك سازمان است كه سعي مي­كند از راه كنترل و استفاده از سرمایه­هاي فكري كاركنان و پشتيباني­هاي سازمان در رقابت به برتري برسد. سرلک و همکاران، 1389
4 مديريت دانش، يك ديدگاه برنامه­ريزي شده و ساختارمند براي ايجاد ، به­اشتراک­گذاری و ذخیره کردن دانش به­عنوان یک دارایی سازمانی برای ارتقاي توانمندي، سرعت و اثربخشي سازمان در ارائه­ی محصولات يا خدمات براي مشتريان در راستاي استراتژي كسب­وكار می­باشد. بهتری­نژاد، 1390

 

2-3-2- اهداف مدیریت دانش

سازمان‌ها در پیاده‌سازی طرح‌های مدیریت دانش، به­طور معمول، یکی از سه هدف زیر را دنبال می‌کنند: 1- آشکار‌سازی دانش سازمان و نمایش نقش آن در سازمان 2- توسعه­ی فرهنگ دانش با تشویق و یکپارچه‌سازی رفتارهایی مانند اشتراک دانش در سازمان 3- ایجاد زیرساخت دانش مورد استفاده به­عنوان نظام فنی و نیز به­عنوان وسیله‌ای برای ارتباط و تشویق به تعامل و همکاری بین افراد(محمدی و همکاران[4]، 2009).

تبديل دانش ذهنی(ضمنی) به دانش ثبت شده‌ی رسمي(صريح)، يكي از اهداف كليدي مديريت دانش است كه باعث كاهش ريسك از دست رفتن دانش با ارزش سازمان به­واسطه‌ی افت كاركنان و كاهش خطر از دست دادن حافظه‌ی سازمان به هنگام تعديل نيروي انساني می‌شود. مدیریت دانش با هدف خلق و حفظ مزیت رقابتی در کسب‌وکار اهمیت روزافزونی یافته است(سروری[5]، 1999).

علاوه بر این، مدیریت دانش اهداف مختلفی را در سازمان‌ها دنبال می‌کند که از آن جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد(علی­پور حافظی، 1386):

  • استفاده از منابع صریح و ضمنی در جهت تحقق اهداف سازمان؛
  • تقویت روحیه‌ی خلاقیت و نوآوری؛
  • فراهم کردن زمینه‌های تبدیل اطلاعات به دانش و تولید دانش جدید؛
  • ارتباط افراد با یکدیگر؛
  • هدفمند بودن و استفاده­ی اقتصادی از منابع موجود.

[1]. Parirokh

[2]. King

[3]. Vaccaro et al

[4]. Mohammadi et al

[5]. Sarvary